Saariselkä MTB Stages Kulmakurun kierros uusi

MTB Pituus 57,4 km; nousua 996 m; paikkakunnat: Inari, Sodankylä
Tämän reitin lähellä on rajoitettuja alueita, joissa pyöräily voi olla kiellettyä. Tarkemmat tiedot

Info

Course Updated At

Kuvaus

Startloop tuntureille

Kulmakurun kierros alkaa rapsakalla parin kilometrin nousulla Kaunispään huipulle. Alkumatkasta reitti on leveää hiekkatietä ja myös vähän asvaltoitua kevyen liikenteen väylää. Loppumatka tunturin huipulle kiikutaan pulkkarinnettä pitkin.

Huipulta siirrytään ensimmäisen kerran single-trailille, kun eteen tulee vauhdikas ja kumpuileva lasku Kaunispään ja Urupään väliin. Seuraavaksi reitti jatkuu kivipintaisena hiekkatienä ylös Urupään huipulle. Urupäältä käännytään jälleen kapealle polulle, jota pitkin lasketaan alas tunturista nelostien laitaan.

Tien laidassa lähdetään seuraamaan vasemmalle lähtevää hiekkatietä, jota pitkin ajetaan takaisin Saariselän kylälle. Nesteen huoltoaseman kohdalla alitetaan nelostie ja suunnataan kohti erämaata.

Kohti erämaata

Tienalituksen jälkeen päästään ensimmäiselle pidemmälle polkuosuudelle. Tasaisessa mäntymetsässä reitti suuntaa kohti Kuusipää tunturia. Pian reitti saapuu kelkkareittipohjalle ja lähtee seuraamaan sitä oikealle kohti pohjoista. Pian reitti tulee puuttomaan tunturin laitaan ja maasto muuttui märemmäksi. Reitti eroaa kelkkareitistä ja jatkaa kohti avotunturia. Muutaman kilometrin ajan alusta on pehmeää ja työlästä, mutta avotunturissa maisemat korvaavat työlään etenemisen. Vaikka siltä saattaa tuntua, niin ei, rengas ei ole puhki. Tähän patikkoon ei kannata vielä tuhlata kaikkia voimiaan, matka on vielä edessä!

Kuusipään huipulla reitti tekee kierroksen jatkaa takaisin metsikköön. Kuusipään etelärinteellä ajetaan hetken aikaa perinteistä Saariselkä MTB reittiä ”väärään suuntaan” kunnes saavutaan Riekkovaaran tielle, jota lähdetään seuraamaan vasemmalle kohti länttä.

Vauhdikasta hiekkatiepätkää kestää muutaman kilometrin, jonka jälkeen tie laskeutuu alas Tolosjoen rantaan. Jyrkässä alamäessä on paljon irtokiviä, joten vauhdin kanssa kannattaa olla varovainen.

Joen ylitys ja tiukka nousu

Tolosjoessa on normaalina kesänä vettä 30-40cm, ja sen pystyy helposti kahlaamaan yli. Joenylityksessä onkin ajokielto, eli jokaisen osallistujan on käveltävä joen yli. Ylityksen jälkeen polku lähtee melkein heti jyrkkään ja pitkään nousuun kohti Kulmakurua, ja seuraavat noin 10km on yhtämittaista single-trackia. Siellä täällä nousu käy niin jyrkäksi, että täytyy polkea tosissaan, ettei joudu kävelemään. Vaikka saattaa tuntua, ettei nousu lopu koskaan, älä luovuta – kyllä se loppuu. Jos joudut jalkautumaan, kannattaa kurkata olan taakse sillä näkymät jokikanjoniin ovat todella hienot.

Pitkä nousu palkitaan tunturin huipulla. Syvä ja jylhä Kulmakuru aukeaa aivan kisareitin vieressä, ja näkymät kaikkiin ilmansuuntiin ovat uskomattoman hienot. Kulmakurusta eteenpäin reitti jatkuu pitkänä kumpuilevana polkualamäkenä kohti Harriojan laavua.

Mäntymetsiin

Harriojan jälkeen siirrytään hetkeksi hiekkateille. Kuinka liukkaalta hiekkatie voikaan tuntua kymmenien kilometrien polkutaipalen jälkeen? Hiekkatiet kurvailevat kauniissa avarassa mäntymetsässä, ja pian reitti saapuukin Kutturan tielle.

Tolosjoki ylitetään toisen kerran Kutturan tien siltaa myöten. Lyhyen asvalttisiirtymän jälkeen siirrytään metsäteille Kutturantien eteläpuolelle. Nelostie ylitetään Kakslauttasen kohdalla, ja tienylityskohdalla on liikenteenohjaus.

Tienylityksen jälkeen matka jatkuu neulaspohjaisella kelkkareitillä kohti Kiilopäätä. Koko matka nelostien laidasta Kiilopäälle on loivaa salakavalaa nousua.

Kohti Saariselkää

Kiilopäältä reitti kääntyy takaisin kohti Saariselkää. Heti Kiilopään jälkeen lähdetään nousemaan Ahopään päälle. Vaikka nousu ei olekaan järin pitkä, saattaa se tässä vaiheessa matkaa tuntua jo raskaalta. Ahopäältä alkaa pitkä ja vauhdikas lasku, joka on paikoin myös melko tekninen. Jos sattuu märkä keli, kannattaa kallioilla olla varuillaan.

Laskun jälkeen reitti kääntyy pois latupohjalta kulkeakseen muutaman kilometrin historiallista Ruijanpolkua pitkin. Ruijanpolku on kapeaa ja vauhdikasta neulaspolkua.

Loppukiri

Laanilassa reitti tulee takaisin hiekkapohjaiselle ja suhteellisen nopealle latupohjalle. Maaliin matkaa on 4km ja kaikki suurimmat nousut ovat jo takana päin! Nyt on aika laittaa kaikki peliin!

Kommentit

Ei vielä yhtään kommenttia

Toiminnot

Nämä toiminnon ovat käytössä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille: