Oulu Mtb 35 km    139 m

Kirkkokangas Pahalampi Hiukkavaara (Oulun toiseksi paras maastopyöräilyreitti)

A-O 26.11.2018 947 253
0   0

Reitti alkaa Kirkkokankaalta Poikkimaantien varresta kaakkoon Vaalantien vartta. Kivikkokankaan jälkeen ajetaan Markkuunkankaan polkuja ja endurouria Aallikkokankaalle ja edelleen Joutsensuon vierestä Sanginjoen tielle. Tien ylityksen jälkeen reitti kulkee Kiekonmajan poluilla ja latu-urilla Mikonmäelle ja edelleen kohti Perälän rantareittiä. Sankivaaran golfkenttä ohitetaan huoltotietä pitkin, muista varoa harhautuneita palloja tiellä ajaessasi. Pellon reunasta noustaan Pilpakankaalle ja sähkölinjalta käännytään Pilpasuon luontopolulle. Luontopolkua jatketaan Pahalammen laavulle asti. Tällä välillä on paljon pitkospuita, mutta ne ovat leveitä ja hyväkuntoisia. Pahalammen parkkipaikalta reitti jatkuu Pilpaselän metsätien toisella puolen kulkevalla Tervareitin hiihtoladulla. Isoniityn pellon päässä reitti kääntyy oikealle (koiliseen) hakkuuaukean läpi ja jatkuu polkuna sekä metsäkoneen urana kohti Sanginjokea. Joki ylitetään Anttilantien sillan kautta jonka jälkeen käännytään Sanginjoentietä vasemmalle. Sanginjoentietä ajetaan 600m ja käännytään oikealle Muuraiskankaantielle, jota pitkin ajetaan 500m.

Muuraiskankaalta reitti jatkuu polkua pitkin kohti Niileskangasta ja Muuraiskangasta ja edelleen kohti Valkiasjärveä. Valkiaisjärven koirauintipaikan parkkipaikalta ajetaan Valkiasjärventien yli ja jatketaan matkaa kohti Hiukkavaaraa Hiukanreitin vierellä kulkevaa endurouraa pitkin. Loppumatka kulkee vanhoja varuskunnan kuntoreittejä pitkin Nykäsenkankaan kautta takaisin Vaalantien varteen ja edelleen Kirkkokankaalle.

Reitti soveltuu maastopyörällä ajettavaksi. Reitillä on yksi märkä paikka, Pahalammen jälkeen Tervareitin hiihtoladulla. Kuivana kesänä tästä pääsee läpi ajamalla. Reitillä on pitkoksia Pilpasuon luontopolulla sekä kivikoita ja juurakoita, mutta myös pitkät pätkät helppoa ja tasaista polkua.