Kiilopää - Laanila - Saariselkä - Kiilopää

MTB Pituus 25,3 km; nousua 346 m; paikkakunnat: Inari, Sodankylä
Tämän reitin lähellä on rajoitettuja alueita, joissa pyöräily voi olla kiellettyä. Tarkemmat tiedot

Info

Lisätty
Course Updated At

Kuvaus

Alkuperäinen reitti jäänyt osin Saariselällä uudisrakennusten alle. HUOM! Alkuperäinen reitti-info 90-luvun alusta! Aja Kilopään päärakennuksen ovelta tietä pitkin noin 300 metriä. Mäen päällä käänny oikealle metsäautotielle, jota pitkin aja 200 metriä Juuri ennen hiihtolatua käänny jyrkästi vasempaan pienelle polulle. Nyt olet poronpolulla sähkölinjan alla. Jatka matkaa, kunnes tulet Kiilopään tielle mäen alaosassa. Käänny oikealle ja jatka noin 200 metriä mäen notkelmaan asti. Käänny vasempaan takaisin sähkölinjalla kulkevalle pienelle polulle. Aja kolmen pienen risteyksen ohitse ja käänny neljännestä oikealle. Aja 200 metriä ylöspäin ja käänny uudestaan oikealle, jatka valaistua latua noin 500 metriä. Ylitä Kiilopäälle johtava tie, jatka noin 500 metriä ja tulet poroportille. Poroportilta Hangasojaan on noin 5 kilometriä. Reitti on nurmikkoa, jota pitkin on helppo ja mukava ajaa. Voit vaikka harjoitella vaihteiden vaihtamista ja opetella pyörän käyttöä. Kun saavut Hangasojalle, käänny vasempaan, Laanilan suuntaan. Reitti on helppo ja alamäessä voit nauttia vauhdikkaasta, pitkästä laskusta. Savottakahvilassa voit pitää tauon- Kaisa odottaa pannu kuumana! Jatka valaistua latua Saariselälle asti, missä voit taas pitää taukoa. Paluureitti seurailee moottorikelkkareittiä, suurin osa sähkölinjan alla, Laanilaan saakka. Polku on mukava, vähän vaativampi kuin valaistu latu, mutta juuri sopiva pyörän hallinnan ja ajotekniikan harjoitteluun. Laanilasta palaa tuloreittiä pitkin Hangasojalle asti, missä jatka pientä polkua pitkin Ahopään suuntaan. Kohta näet edessäsi tuntureita. Kun polku päättyy, aja vasemmalle, talviselle hiihtouralle. Älä yritä jatkaa kävelyreittiä, sillä se on niin kivikkoinen, ettet pääse polkemalla Ahopään päälle.Seuraa talvista hiihtouraa, jonka keskellä erottuu pieni polku. Edessäsi on kova nousu, mutta todennäköi- sesti pääset kyllä mäen polkemalla. Tai sitten ota se tavoitteeksesi! Kun olet mäen päällä, pysähdy hetkeksi ja nauti maisemasta. Sinulla on aikaa - Kiilopää ei ole enää kaukana. Edessäsi on enää alamäki. Jos suunnittelet ostosretkeä Saariselälle, on ehkä parempi kulkea reitti toisinpäin: Ahopää - Saariselkä -Laanila- valaistu latu, jolloin reitti on helpompi.

Kommentit

Ei vielä yhtään kommenttia

Toiminnot

Nämä toiminnon ovat käytössä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille: